vrijdag 6 december 2013

Van probleem naar oplossing


GELEIDER

Voor de geleider hadden we gekozen voor een plaatje met daarin de geleidende gleuven. Aangezien de geleider een cruciaal onderdeel is van de machine en de nauwkeurigheid is de minste kracht die erop komt en niet genoeg wordt opgevangen te veel en zal de nauwkeurigheid veel lager liggen.

Probleem?                          Aangezien de geleider gesteund wordt door de behuizing, is deze slechts op twee punten gesteund. Twee punten die zich uiterst van elkaar bevinden. Dit veroorzaakt doorbuiging, wat heel slecht is vooral voor de nauwkeurigheid.

Oplossing?                        Bij de nieuwe smallere box staan de steunpunten veel dichter bij elkaar waardoor de doorbuiging wordt beperkt. Er zijn ook twee gleuven die ervoor zorgen dat bij het nieuwe systeem de as in de geleidende gleuf horizontaal blijft.

Nog functionele maten van de geleider zijn de steunvlakken. Deze zitten vast in de zijkant van de behuizing. Als de steunvlakjes niet parallel zitten met de geleider zelf, dan kan de volggleuf scheef zitten waardoor er torsie wordt veroorzaakt. Door deze torsie kan het zijn dat de volger niet goed meevolgt of zelfs vast komt te zitten.

De volggleuf
Om ervoor te zorgen dat de volgpen mooi vertikaal kan volgen, is het nodig tegenoverstaande vlakken van de gleuf parallel te maken.

figuur 46: geleidergleuf
Net zoals de steunvlakjes haaks moeten zijn met de binnenzijde van de volggleuf, zullen dus ook de steunvlakjes van de behuizing (vorkverbinding) er haaks moeten opstaan en dus horizontaal liggen.


BEHUIZING

Als behuizing hebben we voor een boxvorm gekozen aangezien deze opstelling normaal meer stevigheid biedt.

Probleem?                We maakten de box te groot, waardoor het effect van de stevigheid door doorbuiging teniet werd gedaan.

Oplossing?                       Een vernieuwd systeem dat zo compact mogelijk is waardoor ook de behuizing kleiner kan, en dus ook de doorbuiging heel erg wordt beperkt.


AANDRIJVING & VOLGVORM

Bij het voorlaatste prototype werd de draaibeweging aangedreven door een tandwieltje dat in verbinding stond met het tandwiel waar de isomo op rust, dat op zijn beurt dan in verbinding stond met het tandwiel waarop de volgvorm verbonden is.

Probleem?                        Doordat er slechts 1 volgvormpje werd gebruikt en de volgpen op verschillende punten ongelijkmatig werd belast, ontstonden er wringingen  op de staaf, waardoor deze soms blokkeerde

Oplossing?                     Alles is nu 90° gedraaid, waardoor het makkelijk is een as door de twee zijkanten te steken. Deze as wordt relatief dicht bij elkaar door twee punten gesteund. Hierdoor is het mogelijk lang beide kanten een volgvorm te voorzien om wringingskrachten tegen te gaan en een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid te behouden. De aandrijving gebeurt nu ook rechtstreeks aan de volgvormpjes.

TEKENAAP

De tekenaap is de verschaler en overbrenger van de volgbeweging.

Probleem?                         Omdat de tekenaap uit verschillende scharnierpunten bestaat is dit een cruciaal stuk. Bij de minste wringing die er is, zal de tekenaap minder efficiĆ«nt en nauwkeurig werken. Enkel door de zwaartekracht werden de scharnierpunten belast, waardoor alles wat stroever ging. Om dit op te vangen, werd er een volgkogeltje geplaatst op het uiterste punt van de tekenaap om het meeste op te vangen.  Dit was duidelijk nog niet genoeg omdat er te veel scharnierpunten zijn waarvan het kogeltje deze niet allemaal kan opvangen.

Oplossing?                      De tekenaap werd 90° gedraaid. Hierdoor zitten alle delen van de tekenaap hangend naar beneden. Er zijn dus geen of weinig torsiekrachten door de delen op de scharnierpunten.

OPSPANNING

De opspanning werd oorspronkelijk met scherpe hoekopstellingen gemaakt.

Probleem?                  De opspanning was niet erg functioneel aangezien het opspannen zelf niet in de lengte van de weerstandsdraad zat.

Oplossing?                       Gebruik van een standaard veer die iedereen wel in huis heeft (balpen) en deze wel in de lengte van de draad plaatsen omdat het plaatsen onder een hoek de uitzetting niet genoeg opvangt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten