GELEIDER
Voor de
geleider hadden we gekozen voor een plaatje met daarin de geleidende gleuven. Aangezien
de geleider een cruciaal onderdeel is van de machine en de nauwkeurigheid is de
minste kracht die erop komt en niet genoeg wordt opgevangen te veel en zal de
nauwkeurigheid veel lager liggen.
Probleem?
Aangezien
de geleider gesteund wordt door de behuizing, is deze slechts op twee punten
gesteund. Twee punten die zich uiterst van elkaar bevinden. Dit veroorzaakt
doorbuiging, wat heel slecht is vooral voor de nauwkeurigheid.
Oplossing? Bij de
nieuwe smallere box staan de steunpunten veel dichter bij elkaar waardoor de
doorbuiging wordt beperkt. Er zijn ook twee gleuven die ervoor zorgen dat bij
het nieuwe systeem de as in de geleidende gleuf horizontaal blijft.
Nog functionele maten van de geleider zijn de steunvlakken.
Deze zitten vast in de zijkant van de behuizing. Als de steunvlakjes niet
parallel zitten met de geleider zelf, dan kan de volggleuf scheef zitten
waardoor er torsie wordt veroorzaakt. Door deze torsie kan het zijn dat de
volger niet goed meevolgt of zelfs vast komt te zitten.
De volggleuf
Om ervoor te zorgen dat de volgpen mooi vertikaal kan
volgen, is het nodig tegenoverstaande vlakken van de gleuf parallel te maken.
figuur 46: geleidergleuf |
Net zoals de steunvlakjes haaks moeten zijn met de
binnenzijde van de volggleuf, zullen dus ook de steunvlakjes van de behuizing
(vorkverbinding) er haaks moeten opstaan en dus horizontaal liggen.
BEHUIZING
Als behuizing hebben we voor een
boxvorm gekozen aangezien deze opstelling normaal meer stevigheid biedt.
Probleem? We
maakten de box te groot, waardoor het effect van de stevigheid door doorbuiging
teniet werd gedaan.
Oplossing? Een
vernieuwd systeem dat zo compact mogelijk is waardoor ook de behuizing kleiner
kan, en dus ook de doorbuiging heel erg wordt beperkt.
AANDRIJVING & VOLGVORM
Bij het voorlaatste prototype
werd de draaibeweging aangedreven door een tandwieltje dat in verbinding stond
met het tandwiel waar de isomo op rust, dat op zijn beurt dan in verbinding
stond met het tandwiel waarop de volgvorm verbonden is.
Probleem? Doordat
er slechts 1 volgvormpje werd gebruikt en de volgpen op verschillende punten
ongelijkmatig werd belast, ontstonden er wringingen op de staaf, waardoor deze soms blokkeerde
Oplossing? Alles is
nu 90° gedraaid, waardoor het makkelijk is een as door de twee zijkanten te
steken. Deze as wordt relatief dicht bij elkaar door twee punten gesteund.
Hierdoor is het mogelijk lang beide kanten een volgvorm te voorzien om
wringingskrachten tegen te gaan en een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid te
behouden. De aandrijving gebeurt nu ook rechtstreeks aan de volgvormpjes.
TEKENAAP
De tekenaap is de verschaler en overbrenger van de volgbeweging.
Probleem? Omdat
de tekenaap uit verschillende scharnierpunten bestaat is dit een cruciaal stuk.
Bij de minste wringing die er is, zal de tekenaap minder efficiƫnt en
nauwkeurig werken. Enkel door de zwaartekracht werden de scharnierpunten
belast, waardoor alles wat stroever ging. Om dit op te vangen, werd er een
volgkogeltje geplaatst op het uiterste punt van de tekenaap om het meeste op te
vangen. Dit was duidelijk nog niet
genoeg omdat er te veel scharnierpunten zijn waarvan het kogeltje deze niet allemaal
kan opvangen.
Oplossing? De
tekenaap werd 90° gedraaid. Hierdoor zitten alle delen van de tekenaap hangend
naar beneden. Er zijn dus geen of weinig torsiekrachten door de delen op de
scharnierpunten.
OPSPANNING
De opspanning werd oorspronkelijk met scherpe hoekopstellingen
gemaakt.
Probleem? De opspanning
was niet erg functioneel aangezien het opspannen zelf niet in de lengte van de
weerstandsdraad zat.
Oplossing? Gebruik
van een standaard veer die iedereen wel in huis heeft (balpen) en deze wel in de
lengte van de draad plaatsen omdat het plaatsen onder een hoek de uitzetting
niet genoeg opvangt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten